Isnin, 8 Oktober 2007

Menerangkan rasa sakitnya mati....(1)

Rujukan: Utsman al Khaibawi (Durratun Nasihin)

Bismillahhirahman nirahim

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

"Dan tidaklah kami menciptakan manusia sebelum engkau itu hidup kekal abadi , apakah kalau engkau meninggal dunia kemudian mereka akan kekal abadi? Tiap-tiap orang akan merasakan mati, dan kami mencuba kamu sekalian dengan adanya kejahatan dan kebaikan sebagai ujian. Dan kepada kamilah kamu sekalian dikembalikan" surah Al Anbiyaa - ayat 34-35

Abu Bakar Ash Siddiq R.a berkata:

"Membaca selawat untuk Nabi SAW itu lebih bisa menghapuskan dosa-dosa daripada air dingin
terhadap api dan salam kepada Nabi SAW itu lebih utama daripada memerdekakan budak".
(Syifaa-un Syaariifun)

Diterangkan bahawa malaikat maut itu disertai oleh 70 malaikat rahmat dan 70 malaikat siksa. Apabila dia mencabut roh seorang mukmin, maka roh itu akan diserahkan kepada malaikat rahmat dan mereka memberi berita gembira kepadanya dengan balasan syurga dan pahala, kemudian mereka membawanya naik ke langit sampai ke tempat derajat yang paling tinggi.
Dan apabila dia mencabut roh orang kafir, maka roh itu diserahkan kepada malaikat siksa kemudian mereka mengembalikan roh itu ke neraka Sijjin sampai ke tempat yang paling dasar. (Mathaali'ul Anwaari)

Dari Nabi SAW bahawa beliau bersabda:

"Kalau seandainya rasa sakit seutas rambut dari seorang mayat itu ditaruh di atas langit dan bumi, nescaya matilah penduduk langit dan bumi dengan izin Allah Taala. Kerana tiap-tiap rambut itu mengalami mati dan mati itu tidak terjadi pada sesuatu melainkan mati pula bersama semua anggota"
Dikatakan bahwa Malaikat Maut itu mempunyai 4 wajah:
1. di atas kepala
2. di mukanya
3. di punggungnya
4. di dua kakinya

Maka dia mencabut roh para Nabi A.S dan para malaikat dengan wajah di kepala, mencabut ruh para mukminin dengan wajah di depan/dimuka, mencabut roh para orang kafir dengan wajah dipunggung dan mencabut roh para jin dengan wajah di dua tapak kakinya.
Salah satu kakinya di jambatan Nerakan Jahim dan kaki yang lainnya di atas balai syurga. Dari besarnya Malaikat Maut itu kalau sekiranya semua air laut dan di seluruh sengai dituangkan di atas kepalanya, maka tidak ada setitispun air jatuh di atas bumi". (Mathaali'ul Anwaari)

Bersambung...8 okt 2007..3.23am
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Menerangkan rasa sakitnya mati....(1)"